ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփն այսօր առավոտյան CNN հեռուստաալիքին հայտարարել է, որ ինքը «չի մտածում» միլիարդատեր Իլոն Մասկի մասին և մոտ ապագայում նրա հետ չի խոսելու։ «Ես նույնիսկ չեմ մտածում Իլոնի մասին։ Նա խնդիր ունի։ Խեղճը խնդիրներ ունի», - ասել է Թրամփը։ Այն հարցին, թե արդյոք զրուցե՞լ է Մասկի հետ, նա պատասխանել է. «Ոչ։ Կարծում եմ՝ որոշ ժամանակ նրա հետ չեմ խոսի, բայց նրան ամենայն բարիք եմ մաղթում»։               
 

Սիրո պակասից չի ծնվում ոչինչ դրական ու գեղեցիկ

Սիրո պակասից չի ծնվում ոչինչ դրական ու գեղեցիկ
14.03.2017 | 10:58

Ո՜վ ճշմարիտ արդարություն,
Եթե դու այն կենաց ծառի վրա, որ
Վանա ծովում է և որի վրա
Սիմահավքի բույնն է, մենք օգնության
Համար քեզ ենք ապավինելու:
(«Ավեստա» գրքից)

Համոզված եմ, որ չկա (և չի էլ եղել) առավել նշանակալից պարգև հայոց մայրության և գեղեցկության տոնի առթիվ, քան աստվածահունչ սիրո և պոեզիայի աստվածահունդ կատարելության գովքը` ի նվիրումն մեր մայրերի, կանանց և դուստրերի։

ԱՍՏՎԱԾԱՅԻՆ ՍԵՐԸ ԵՎ ՊՈԵԶԻԱՆ ԵՆԹԱԳԻՏԱԿՑԱՊԱՏՈՒՄԻ ԼՈՒՅՍՈՎ

Այո՛, աշխարհաստեղծման արտերևույթը (ֆենոմեն) նույնածավալ անսահմանությամբ Արարչական ստեղծագործություն է` ինչպես երկրի վրա աստվածային կայծով երկնած յուրաքանչյուր կոթող: Միայն թե արարչագործության իրականացման գերագույն գաղափար-մտահղացումի ամբողջությունը դուրս է մարդ-արարածի ընկալումից: Աշխարհի գլխավոր դիցաբանություններում գիտության և արվեստի հովանավոր ոգի-մուսաների և հրեշտակների կերպավորված ձայնափողերի ներքո աստվածային լուսափայլ ցոլացումներից հառնող ինքնաստեղծ պոետիկ մտածողությունն իր հերթին ներշնչված է Սիրով և միայն Սիրով, որի քույր չափածո խոսքը հավերժատև սիրո գովերգիչն է:
Սիրո պակասից չի ծնվում ոչինչ դրական ու գեղեցիկ, իսկ արդեն ստեղծված ամենայն շնչավոր, անշունչից լավագույնը՝ անաղարտ նորածին մարդ էակը, չարի կողմից ենթարկվում է խաթարման և կարող է վերականգնվել միայն պոետական կենսարար շնչով: Բարու և չարի հակադրելիության օրինադրույթով սահմանված չափաբաժնի խախտման պատճառով, չարը, իբրև փորձության գործիք, չարաշահում է իր գործառույթը՝ Տիրոջ հանդեպ մարդ էակի հավատարմության աստիճանը ստուգելիս: Եվ այդ ժամանակ է, որ դարանակալում է անցանկալին` իր բոլոր հետևանքներով:


Էութենաբանական բաղադրատարրերի փնջում նրբագեղ, երգեցիկ, իր հնչերանգությամբ արվեստի տեսակների «կնքամայր» պոեզիան սիրո տաղերգության մուսաների հովանու ներքո առանձնաշնորհության երանելի սուբստանցիա է` երիցս կրելով մարդկության աստվածադիր առողջ ու բարոյական կենսակերպի պահապան հրեշտակի դերը: Միաժամանակ` պոեզիայի կնքամայրությամբ ստեղծված երկնահաս արժեքների ամբողջությունը Բարձրյալի հետ ամենաուղղակի հաղորդակցման միջոց է` արձակ և չափածո ասացումներն առ Աստված:
Խոսենք երկվորյակ քույրերից խնդրո առարկային առնչվող և բոլոր ժամանակներում մարդ էակին՝ իր կոչմանն արժանացնող «պոեզիա» երևույթի մասին։ Աստվածաշնորհ երևույթ է, որով արժևորվում է հավերժ տարփողվող ամենայն աստվածայինը: Շարադրանքիս բնաբանում Սիմահավքը երևակայական ուրվապատկերում հայոց շարականներն առած թևերին` ճախրում է դեպ երկինք` առ Աստված: Բարձրում հայոց բանահյուսության (տաղասացություն, երգասացություն) գոհարները աստվածային սիրով մյուռոնվում-մերանվում են հանճարեղության դրոշմով, այնուհետ իջնում վար` դառնալով հայոց հոգևոր և մարմնավոր բարոյակերտ գոյատևումն առողջացնող հրաշագործ համադարման կոթողներ:


Այո՛, այս ամենը կարող է թվալ միֆական` արտաքուստ, մինչդեռ սա իրականություն է, քանի որ մարդու ուղեղի ծալքերում թեկուզ և հորինված որևէ բան միֆ չէ, այն այժմ էլ կա և կարող է լինել` անկախ ժամանակից: Հնագույն մի ասացվածքի էլ բանական էակի մտքի հղացումը ինչ-որ ժամանակ գոյություն է ունեցել, ինչպես և աստվածաշնչյան տողով` «Աստված ստեղծեց բառը, և բառը դարձավ մարմին»: Իսկ խոսքի մի մշակ էլ լռության պաշտամունքն է դավանում իր մի ասույթով՝ «Ի սկզբանե եղել է խոսքը, հետո ծագել է լռությունը»: Ինչ խոսք, լռության գյուտը փրկել է մարդկությանը անվերջ շաղակրատելու արատից, որից մինչև քաոսը մեկ քայլ է, և այդ քայլը արվում է մշտապես:
Ասելիքի զարգացման ընթացքում ուրվագծվում է հետևյալ պատկերն առ այն, որ արարչագործության ընթացքում Գերագույն ճարտարապետն արարման համար «նյութատեխնիկական բազայում» ձեռքի տակ եղած միջոցների ընտրության և իրականացման գործում առաջնորդվել է պոետիկ մտածողությամբ, երբ ստեղծելով ամենայնը` աշխարհը, բնության հրաշալիքները, շնչավոր, անշունչ ամեն, ամեն բան, թավջութակ նվագարանի ամենաներքին թավ ձայնով (մահկանացուն այդ ձայնանիշը չունի) մրմնջացել է Կոմիտասի շարականները Նարեկացու տաղերով:


Արտասովոր է այս տեսիլապատկերը, թե ինչպես կարող էին դեռ նոր-նոր արարչագործության «խմորը հունցելիս» Հայր Աստծուն արդեն հայտնի լինել հայոց շարականները։ Հնարավոր է` ամենակարողի համար։

ՉԱՓԱՎՈՐ ԽՈՍՔԻ ԱՍՏՎԱԾԱԴԻՐ ՕՐԻՆԱՉԱՓՈՒԹՅՈՒՆԸ


Արդարև, չկա ոչինչ, որ էապես չլինի ներդաշնակ ու գեղեցիկ, եթե նրանում ներկա է խոսքի արվեստը, այն է` չափածո մտածողությունը, փիլիսոփաների, ճարտասանների տրակտատներում, քաղաքական գործիչների ելույթներում, նաև բանավոր առօրյա խոսքում։ Պոետական մտածողությունը ինչպես արվեստագետներին, այնպես էլ այլ ոլորտներում նշանավոր մարդկանց տրված Աստծո շնորհ է, սնուցիչ մի աղբյուր` նրանց տաղանդի լիակատար բացահայտման համար:
Եվ ահա արարչագործությունը, որը կատարյալ համատիեզերական արարումների իր օրինակով ներդաշնակ հրաշափառ համակարգ է, նույնպես պարտական է չափածո խոսքին: Եվ հնարավոր էլ չէ պատկերացնել, թե ի՛նչ կլիներ, եթե Ամենայնի Արարիչը երկնելու բերկրալիության ոգևորությունից մի պահ, գործընթացի մի հատվածում, հանկարծ «կորցներ» չափը` դառնալով Արարչագործության եզակի կարգավորվածության` բնազանց խաթարման պատճառ:


Այո՛, աստվածային սցենարի գաղափարի, «գրականագիտորեն» ասած` գեղարվեստական խնդիրների լուծման բանալին բանաստեղծական չափածո մտածողության մեջ է, որը երկրի վրա իր մանրակերտ օրինաչափությամբ ինչպես արվեստում, այնպես էլ ցանկացած քաոսային իրավիճակում կանոնավորող դերակատարությամբ հնարավոր ելքերի սնուցիչ աղբյուր է: Մինչդեռ պոետական մտածողությունից զերծ, հոգեհմա ստեղծագործությունները երիցս վերածվում են չոր ու տաղտուկ մանվածապատումի: Անգամ գեղանկարչության ուղղություններից վերացարկված արվեստը ևս, որպես ներանձնային ստեղծագործական դրսևորման ձևերից մեկը, գունագծային, կոմպոզիցիոն գրագետ հորինվածքի պարագայում, գեղարվեստական կատարման խայտաբղետ տեխնիկայով հանդերձ, նույնպես չի կարող ստեղծվել առանց պոետիկ խառնվածքի դրոշմի:


Արարիչը Անհուն Տիեզերքը կառավարում է ոչ առանց ամեն ինչի հիմնասյուն-սկիզբ չափածո խոսքի ձևակերպմանը սպասարկու արվեստի բոլոր չափանիշների ամբողջության, որն էլ իր հերթին երևակվում է դրամատուրգիայի ընտրակարգված տարրերի առկայությամբ: Համատեքստի ծավալից դուրս հակիրճ նշեմ, թե ինչու հանկարծ Արարիչը ոչ թե ստեղծել է տիեզերքը, այլ միայն կառավարում և կանոնակարգում է այն: Ըստ իս, Մեծ պայթյունից միաժամանակ, հավասարազոր եզակիությամբ ծնվել-առաջացել են Արարիչը և Տիեզերքը՝ որպես ինքնաստեղծ Երկվորյակներ: Այսպիսով վերջ կդրվի քաղաքակրթության կտրվածքով խորհրդավորներից խորհրդավոր առեղծվածին, այսինքն՝ դարավոր հակասական այն դիլեմային, թե որն է եղել առաջինը՝ սկզբնավորելով երկրորդին: Այս հանդուգն գաղափարը ինձ հուշեց ենթագիտակցությունս, ես էլ ընդամենը սեփական երևակայությամբ այն համարում եմ միանգամայն տրամաբանական: Մի բան էլ. այս դրույթից ելնելով, ըստ Սոնա Վանի մի բանաստեղծության «Տիրոջ խաղատո՞ւնն է երկիրն այս» վերնագրի՝ Արարիչ-Աստված չի բավարարվել ստեղծելով միայն Երկիր մոլորակը՝ իբրև «խաղատուն», այլ նաև տիեզերքում ցրված այլմոլորակայինների համար դեռևս անհայտ բնակավայր-մոլորակներ:
Այսպիսով՝ պետք չէ տագնապել այլմոլորակայինների հարձակումներից, քանի որ բոլոր Արարչաստեղծ աշխարհները Նրա հոգեզավակներն են, և, իհարկե, Նա Ինքն էլ թույլ չի տա «միջընտանեկան» բախումներ ու ոտնձգություններ՝ տարաշխարհիկ քաղաքակրթությունների կողմից:


Ի վերուստ սահմանված առաքելության շրջանակներում Ամենայնի Ստեղծիչը ամենաառաջին դրամատուրգն է, իսկ դրամատուրգիական սցենարն իրականացնելիս նաև առաջին բեմադրող-ռեժիսորը:
Արարիչ Աստված տարրալուծված է տիեզերքով մեկ, Նա ամենուր է` թե՛ մարդու գիտակցության մեջ և թե՛ նրանից դուրս, հավերժ ներկա է ամեն ինչում, նույնիսկ մեզ թվացյալ ոչնչում: Այլ խոսքով` Նրա համար չկա բան, որ չլինի, այսինքն` ոչինչ համարվող ոչինչը դեռ անէություն չէ: Եվ այս բոլորը պատկանում են չափածո ժանրին, քանի որ Իր բոլոր արարումներում Աստված ներդրել է չափածո հասկացության մեծագույն խորհուրդը` ստեղծելով բացառապես երկրային-երկնային աստղաթիվ արժեքներ, ասել է թե` «պոետապես» չկա «ոչինչ առ ոչինչ»: (Վերջինս միայն մարդ արարածի գործունեության արգասիքն է, որով, ո՜վ զարմանք, ըստ տիեզերագնացների, ապականվում է արդեն ոչ ավելի, ոչ պակաս նաև տիեզերքը):

«Տեխնիկապես ամենաինքնաբավ» (ներշնչանք, երևակայություն, տաղանդով հունցվող միտք) և գրականության «բարձրաշխարհիկ» տեսակ պոեզիան, անկասկած, ներքո հիմնավորվող «արվեստի թագուհի» տիտղոսակրի իրավունքով, գեղագիտական բազմաշերտ առանձնահատկությունների փնջով (չափ, հանգ, կշռույթ, տաղաչափություն…) և դասական գործերի «կնքամոր» իր դերակատարությամբ «Ի սկզբանէ էր բանը» երկնային խոսքի խորհրդանիշն է: Այլ խոսքով` նշյալ սահմանումների, ինչպես և գեղարվեստում պայմանականության ոսկե կանոնի շնորհիվ չափածո խոսքը արվեստի բոլոր ոլորտներում առկա է իր նախասահմանված մենաշնորհային ներկայությամբ, առանց որի պարզապես հնարավոր չէ կերտել և ոչ մի արժեքավոր գործ:

Երկնային մանանա-շնորհները արվեստագետի հոգում նախախնամությամբ սերմանվում են դեռևս մայրական արգանդում: ՈՒ պատահական չէ, որ գրական արձակի գործիչները մի երջանիկ օր «հանկարծ բացահայտվում են» իբրև գրական չափածո արվեստի տաղանդավոր ներկայացուցիչներ: Բազմաշնորհ անհատների ներաշխարհում գեղագիտական զգացողությամբ պոետական հակումների լիցքը ստեղծագործական կյանքի մի որոշակի շրջանում պոռթկման ներուժով դուրս է հորդում հովվերգական նիրհից` գրական շնորհի այլազան դրսևորումներով:

Հայոց մշտաստեղծ բեղուն արգանդն իր ողջ կենսագրության ընթացքում երկնել է երևելի անհատականությունների համաստեղություն` բարին ու խաղաղը ձոներգելու, միաժամանակ` չարն ու կռվազանը այպանելու առաքելությամբ, նպաստելով ավերածությունների, հակամարտությունների առաջացման պատճառների եթե ոչ լիովին չեզոքացման, ապա մեղմացման գործին: Ընդ որում` ոչ թե զորքի քանակով, այլ խիզախությամբ, ոչ թե դավադիր գործողություններով, այլ մտքի թռիչքով:
Ժամանակակից հայ նշանավոր արվեստագետները բարձրարվեստ ստեղծագործություններով շարունակում են իրենց նախորդների փառահեղ ավանդույթները` դրական լիցքերով հարստացնելով, առողջացնելով Հայաստանի և ինչու չէ, նաև աշխարհի բարոյահոգեբանական մթնոլորտը:


Սամվել ՍՄԲԱՏՅԱՆ
Հ. Գ. Հոդվածի ներշնչման աղբյուրը Սոնա Վանի Մեծ եղեռնի 100-րդ տարելիցին նվիրված «Լիբրետո անապատի համար» եզակի ժողովածուն է` բազմաշերտ իմաստաբանական լեզվամտածողությամբ։

Դիտվել է՝ 2138

Մեկնաբանություններ